مفهموم لائیسیته چیست؟

[youtube_sc url=http://www.youtube.com/watch?v=LPGSNuhev5Q rel=0 width=600 height=338 showinfo=0 autohide=1]

 

 

مفهومی عملی از لائیسیته در مقابل سکولاریزم.

تلاشی برای استقرار و استمرار مردمسالاری.  بحث و انتشار اصول و مفاهیم عملی در باب دموکراسی پویا.

اختیار هر فردی در اتخاذ خودانگیخته و بدون زور و اکراه عقیده و دین و مرام، اختیار هر فردی در انتخاب خودانگیخته و بدون زور و اکراه و سانسور نوع دین و مرام، در سطح مردم و هسته‌ها…. و در سطح جامعه و ملت، تبلور عملی لائیسته است. بدین ترتیب، قانون اساسی مملو از حقوق و خالی از دین و مرام تدوین می‌شود. همۀ شاخه‌های دولتی که در چنین قانون اساسی لائیک ملحوظ است، از جمله شاخۀ مقننه، شاخۀ مجریه، و شاخۀ قضائیه، و نیز شاخۀ رسانه‌های همگانی، نگهبان آزادی و استقلال اندیشه و نظر و مرام بوده از تجسس هرکس در دین و باور مردم جلوگیری میکنند. البته خود دولت از قاعدۀ منع جاسوسی در دین و باور و عقیدۀ مردم مستثنی نیست.

دین و دولت و عقیده و حکومت و تشکیلات واحزاب و نهادها و بنیادها و …. برای مردم هستند و نه بر عکس. اینها وسیله‌هائی هستند در اختیار انسان حقوقمدار که در مقام رهبری فعال است، و خود سرنوشت خویش را می‌سازد. هرکه سرنوشت مردم را می‌سازد، او سالار است. اگر مردم مهندسی سرنوشت خویش را، خود بدست داشته باشند، از مردمسالاری بهره‌مند و کامیاب می‌شوند. در حال حاضر در ایران، این زور  و  قدرت است که این سرنوشت بدخیم را به ما تحمیل کرده است و در نتیجۀ انفعال ما مردم،  سه دهه است که ما دچار قدرت‌سالاری و استبداد هستیم.

فایل صوتی:

[soundcloud width=”600″ params=”auto_play=false&show_comments=false”]http://soundcloud.com/a-banisadr/sedarat-91-12-10[/soundcloud]
لینک مطلب در شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe to get the latest posts to your email.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

پیمایش به بالا