نباید قدرت خارجی را در امور داخلی دخالت داد

BIO-HASSAM HUSSEIN-PORTRAIT-HEADSHOT۱۳۹۲/۰۹/۲۷ -سایت انقلاب اسلامی: 

ویکیلیکس مکاتبات وزارت امور خارجه امریکا در زمان کیسینجر – وزیر خارجه امریکا- را منتشر کرده است.برای آگاهی خوانندگان بخشهای جالب این اسناد را درج می کنیم. 

این گزارش مربوط به چهار سال پیش از انقلاب است. همانطور که در این گزارش ملاحظه میکنید، عراق از گروههایی که خود را نماینده اقلیتهای ایرانی میدانستند نیز برای پیشبرد سیاستهای خود استفاده میکرد. این سیاست که در زمان شاه صورت گرفته بود، بعد از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد و کار به جنگ نیز کشید. مسلما همانطور که از آغاز جنگ مشخص بود و بعدا نیز به اثبات رسید، صدام حسین کوچکترین احترامی برای اقلیتها قائل نبود. کردها را سرکوب و شیمیایی کرد و بعد هم به کویت “سنی مذهب و عرب” حمله کرد و بعد از آن، با ایران “شیعه” همکاری کرد. این امر که نباید قدرت خارجی را در امور داخلی دخالت داد در جنگ ایران و عراق بخوبی تجربه شد. اما آیا از این تجربه درس گرفته شد؟ متاسفانه پاسخ مثبت نیست و هنوز گروههایی آلت دست قدرتهای خارجی هستند و در راستای اهداف آنها عمل می کنند. امروز در سوریه متاسفانه شاهد این نوع رفتارها که کشور را به نابودی کشانده اند، هستیم. سوریه اکنون محل برخورد ایران و عربستان و قطر و غرب و روسیه شده است. بیمن اهمیت دادن به اصل استقلال در مبارزه با رژیم استبداد دینی، می توان ایران را از چنین سرنوشتی برحذر داشت. 

گزارش 7 فوریه 1975 (بهمن 1353) 

مطبوعات فارسی زبان و خارجی زبان 4-6 فوریه از تظاهرات ضد ایرانی در بغداد و شهرهای دیگر عراق گزارش داده اند. پروپاگاندای سخت ضد ایرانی، مشخصات آغاز حمله دیپلوماتیک و سیاسی است تا شکست جنگ کردستان را در اذهان مردم بکاهد و با نشان دادن عراق، بعنوان قهرمانی در برابر امپریالیسم ایرانی، از انزوا عراق در دنیای عرب بکاهد. بنا بر گزارش کنسول امریکا در خرمشهر از رادیو عراق،تظاهرات را سازمانهای حرفه ای و مردمی که از عراق علیه ارتجاع ایران و امپریالیستها حمایت می کنند، و برپا و اداره می کردند. و حضور معاون رئیس جمهور، صدام حسین، در اجتماعات عمومی و نیز پخش برنامه نیم ساعته تلویزیون نشان از آن داشت که (این برنامه ها) از حمایت دولتی بر خوردار هستند. تظاهرات طوری ترتیب داده شده بود تا مصادف باشد با اجتماع در بغداد- نمایندگان گروه های رادیکال و برانداز که در خلیج فارس عملیات انجام می دهند- از جمله بنا به رادیو بغداد جبهه آزادی بخش اهواز، حزب دمکرات کردستان ایران، جبهه آزادی سیستان و بلوچستان، جبهه آزادی بخش عمان. نمایندگان کویت، بحرین، اردن، مراکش و یمن شرکت داشتند. همچنین ادعا شد که جورج حبش از طرف فلسطینی ها حضور داشته است. 

2- گزارشات ایرانی ادعا می کنند که مردم را بدون آنکه علاقه ای داشته باشند با کامیون به تظاهرات آورده و نیز رهبران مذهبی شیعه با تهدید به زندان، مجبور به شرکت در تظاهرات گشتند. گفته می شود این برخوردها مشابه با پروپانگادا عظیم و افراطی که در زمان جنگ علیه دشمن استفاده می شود، است. مقام امنیتی رسمی سطح بالا به افسر سفارت گفته است که امریکا و اسرائیل هم هدف همان پروپاگاندا، در تظاهرات بوده اند. 

3- مطبوعات ایرانی که سخنگوی نظرات دولت ایران هستند بر این نظر هستند که این تظاهرات ثابت می کند که عراقیها نمی خواهند که مذاکرات استانبول موفق بشود و زمانی که وزرای خارجه در ترکیه جلسه داشتند، ترتیبات برای همبستگی در این نمایش در جریان بودند. یک مقاله حمله عراقی ها را به سفارت ایران در عراق پیش بینی می کند. سرمقاله های محلی بر پاسخ متعادل تهران انگشت می گذارند و این موضوع را تکرار می کنند که عدم تحرک ایران نشان از ترس و ضعف نیست. میکلس – برای استفاده محدود.

 

MASSIVE ANTI-IRANIAN DEMONSTRATIONS IN IRAQ

Date:

1975 February 7, 07:17 (Friday)

Canonical ID:

1975TEHRAN01225_b

 

FARSI AND FOREIGN-LANGUAGE PRESS FEBRUARY 4-6 CARRIED REPORTS OF WIDESPREAD ANTI-IRANIAN DEMONSTRATIONS IN BAGHDAD AND OTHER IRAQI CITIES. VITRIOLIC CHARACTER OF ANTI-IRANIAN PROPAGANDA IS CHARACTERIZED HERE AS QTE SHCOK TREATMENT UNQTE AND BEGINNING OF NEW IRAQI DIPLOMATIC AND POLITICAL OFFENSIVE INTENDED TO TAKE PEOPLES’ MINDS OFF FAILURE OF KURDISH WAR AND LESSEN IRAQI ISOLATION IN ARAB WORLD BY PORTRAYING IRAQ AS ARAB CHAMPION AGAINST IRANIAN IMPERIALSIM. ACCORDING TO IRAQI RADIO REPORT HEARD BY AMCONSUL KHORRAMSHAHR, RALLIES WERE SPONSORED BY ORGANIZATION OF PROFESSIONALS AND PEOPLE SUPPORTING IRAQ AGAINST REACTIONISM OF IRAN AND IMPERIALISTS. DEMONSTRATIONS WERE LENT AN AIR OF OFFICIAL SANCTION BY HALF-HOUR TV PROGRAM AND PRESENCE AT PUBLIC MEETINGS OF VICE PRESIDENT SADDAM HUSSEIN. INCIDENTS APPARENTLY WERE TIMED TO COINCIDE WITH GATHERING IN BAGHDAD OF REPRESENTATIVES OF VARIOUS RADICAL AND SUBVERSIVE GROUPS OPERATING IN PERSAIN GULF REGION INCLUDING, ACCORDING TO IRAQI RADIO, AHWAZ LIBERATION FRONT, KURDISH DEMOCRATIC PARTY IN IRAN (SIC), WESTERN BALCUH- ISTAN LIBERATION FRONT, OMAN LIBERATION FRONT, AND NATIONAL LIMITED OFFICIAL USE LIMITED OFFICIAL USE PAGE 02 TEHRAN 01225 071008Z IRANIAN PEACE COMMITTEE. REPRESENTATIVES FROM KUWAIT, BAHRAIN, JORDAN, MOROCCO, AND YEMEN AS WELL AS GEORGE HABASH FROM PALESTINIANS ALSO WERE ALLEGEDLY PRESENT. 2. IRANIAN REPORTS CLAIM UNWILLING POPULACE WAS TRUCKED TO SCENE OF RALLIES BY IRAQI MILITARY AND THAT SHIA RELIGIOUS LEADERS WERE FORCED TO TAKE PART UNDER THREAT OF IMPRISONMENT. INCIDENTS WERE SAID TO BE CHARACTERIZED BY EXTENSIVE AND ABUSIVE PROPAGANDA SIMILAR TO THAT NORMALLY DIRECTED AGAINST AN ENEMY IN WARTIME. HIGH LEVEL IRANIAN SECURITY OFFICIAL HAS INDICATED TO EMBASSY OFFICER THAT US AND ISRAEL WERE ALSO TARGETS OF SIMILAR PROPAGANDA DURING DEMONSTRATIONS. 3. IRANIAN PRESS WHICH REFELCTS OFFICIAL GOI VIEWPOINT REGARDS DEMONSTRATIONS AS PROOF THAT IRAQIS NEVER INTENDED ISTANBUL NEGOTIATIONS TO SUCCEED AND CLAIMS THAT PREPARATIONS FOR RALLIES WERE UNDERWAY WHILE FOREIGN MINISTERS WERE MEETING IN TURKEY. ONE ARTICLE PREDICTS IRAQI ATTACK ON IRANIAN EMBASSY BAGHDAD. LOCAL EDITORIALS STRESS MEASURED NATURE OF TEHRAN’S RESPONSE AND REPEAT THEME THAT IRANIAN INACTION DOES NOT STEM FROM FEAR OR WEAKNESS. MIKLOS LIMITED OFFICIAL USE NNN

  


  • برای دیدن مطلب در سایت انقلاب اسلامی با عنوان “تظاهرات گسترده ضد ایرانی در عراق، 4 سال قبل از انقلاب” اینجا را کلیک کنید.
لینک مطلب در شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe to get the latest posts to your email.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

پیمایش به بالا