صدارت- منزوی کردن جدایی‌طلب‌ها=تجزیه‌طلب‌ها=فدرالیست‌ها توسط هموطنان کورد بیشتر از سایر هموطنان

۲۲ آبان ۱۴۰۱

علی صدارت:  مخالفت با تکه پاره کردن مام وطن، و منزوی کردن ‌ها، بخوانید ‌ها!، بخوانید فدرالیست‌ها! توسط هموطنان کورد بیشتر از سایر هموطنان مشاهده می‌شود.

در سال‌های اخیر، شاهد بوده‌ایم که منزوی کردن ‌ها=‌ها=فدرالیست‌ها توسط هموطنان کورد  ما، بیشتر از سایر هموطنان بوده است.

مطلب را به شکل صوتی، در این‌جا بشنوید:

 کانون دفاع از در ایران

جلسه ویژه کمیته دفاع از حقوق اقوام و «ملل» ایرانی، ۴ نوامبر ۲۰۲۲ 

[علی صدارت: لازم به تذکر است که انتخاب واژه «ملل» را برای هموطنان ساکن در قسمت‌های مختلف وطنمان ایران، غلط، و مضر و بلکه خطرناک می‌دانم. البته به باور این‌جانب، هموطنان کوشایی که در کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، جدایی‌طلبی و تجزیه‌طلبی و فدرالیسم را نفی می‌کنند]

https://www.youtube.com/watch?v=LSphKqqFD_E 

https://www.youtube.com/watch?v=LSphKqqFD_E&t=4283s&ab_channel=BashariyatIran

با تشکر فراوان از آقای محمدرضا راعی:

دقیقۀ ۵۰:۰۰- آقای آهنگری در پاسخ علی صدارت: منهم خوشحالم که عزیزانی را دوباره می بینم که سالهای سال است تلاش می کنند برای آزادی و امیدوارم که این دیدارها و گفتگوها، همچنان که عرض کردم، به صورت حرفه ای ادامه پیدا بکنند تا یک نتیجۀ بهتری را از این گفتگوها بگیریم.

دقیقۀ ۶۸:۳۱- وقتی که بنده عرض می کردم، قبل از انقلاب ییان، کردستان یک منطقۀ تشکیلاتی است، با تهران و اصفهان فرق می کند، الان معلوم شده است. اینهمه سلبریتی، از جناب آقای رضا پهلوی تا نمی دانم آقای علی کریمی، چرا نمی توانند تهران را مثل کردستان وارد صحنۀ مبارزه بکنند؟ ٧ آبان چه شد؟ چه تجمعی شد؟ چرا در کردستان با یک اعلامیه، تمام کردستان تعطیل می شود، نه یک بار، نه دو بار، در دو هفته جهار بار، در چهلم ژینا چنین حماسه ای آفریده می شود، ولی چنین حماسه ای در شهرهای دیگر مشاهده نمی شود؟ دلیل اش این است که کردستان یک جامعۀ تشکیلاتی است. یک احزاب ریشه داری دارد. ما که نمی آییم همین سرنوشت را اینجوری بدهیم دست نمی دانم آن آواز خوان و نمی دانم آن فوتبالیست و آن نمی دانم خبرنگار و نمی دانم … نمی شود که عزیز من! ایران، شوخی نیست! انسان هایی باید در مورد ایران ، در رابطه با سرنوشت ایران بیایند دخالت بکنند، که سایز  ذهن شان جهانی باشد، معادلات را درک بکنند، علم و تجربه ای در این ضزمینه داشته باشند. … پس در مورد آیندۀ ایران باید با دقت بسیار زیادی و به صورت حرفه ای برخورد بکنیم. اگر برخورد نکنیم، نه، این همبستگی ادامه پیدا نمی کند، به نفع جمهوری اسلامی تمام می شود، و حتماً فاکتورهایی خیلی قوی تر از بنده [= من]، و حزب بنده هم در ساحت سیاسی وجود دارند که می توانند به نفع خودشان، آینده را رقم بزنند. نه به نفع من خواهد شد، نه به نفع تک تک عزیزانی که در این جلسه هستید. پس، سعی بکنم نسبت به آینده برخورد حرفه ای بکنیم، با نگه داشت این تنوع و  تکثر، بر اساس یک دموکراسی مدرن امروزی، بر اساس منشور حقوق بشر، با تجربه گرفت از تجارب کشورهای دموکراتیک و توسعه یافته، بر بستر تاریخ اجتماعی خودمان، نسبت به آینده مشورت و بکنیم تا یک نتیجۀ پایدار و با دوامی از آن بیرون بیاید.

دقیقۀ ١٠٨:٣٨- برخورد حرفه ای یعنی چه؟ برخورد حرفه ای یعنی اینکه، مبارزه علیه جمهوری اسلامی، فقط گفتن بر جمهوری اسلامی نیست، یک مبارزۀ چند وجهی؛ (Multidimensional) چند بعدی، است، از گفتن مرگ بر جمهوری اسلامی، زدن چسب بر دهان شروع می شود، تا حتی برخورد مسلحانه با جمهوری اسلامی. نباید بار سنگین چند وجهی را فقط و قثط بر دوش جوانان دست خالی داخل کشور سپرد. باید مخالفین جمهوری اسلامی بنشینند در یک پلاتفرم مشترک مبارزاتی، راهکار های مقابله با جمهوری اسلامی را به صورت حرفه ای، بررسی بکنند، و پلان مند اش [= نقسه دار اش] بکنند، برنامه ریزی بکنند، و اجرایش بکنند. برخورد با نوع نظام سیاسی بعد از جمهوری اسلامی، کار سلبریتی و روزنامه نگار و آواز خوان و شعر خوان و کتاب نویس و اینها نیست. خیلی مشخص است، چند تا فیلسوف حقوق، سیاستمدار، می آیند پیش نویس را می نویسند، تحویل مجلس مؤسسان اش می دهند. مجلس مؤسسان هم برآمد تمام است، آنجا چک کش کاری اش می کنند، و بعد تصویب می شود و به رفراندوم گذاشته می شود و الی آخر. این، یعنی برخورد حرفه ای کردن. یعنی الان نیاییم تو سر و کلۀ هم بزنیم، آهای جمهوری خواه اینجوری، آهای فدرالیسم اینجوری، آهای پادشاهی اینجوری، آهای شیر و خورشید …! اصلاً این یعنی برخورد غیر حرفه ای! وقتی که می گویم، من با هیچ پرچمی مشکل ندارم، یعنی اینقدر تجربۀ سیاسی و درایت سیاسی درام، چون می دانم، همۀ این پرچم هایی که هر کی فکر می کند این یکی مال ایران است، … این باید در مجلس مؤسسان فردا تصویب بشود. یعنی هیج کدام از این پرچم ها الان، پرچم رسمی نیست. همین پرچمی که در دست کردها است، پرچم رسمی نیست، باید در مجلس منطقه ای کردستان، این تصویب بشود. پرچم شیر و خورشید، حالا بدون خوشه و تاج و اینها، با خوشه بدون تاج، با خوشه با تاج، بدون شیر و خورشید، هرچه که هست، هر طرحی که هست، این باید فردا در مجلس مؤسسان تصویب بشود. مهم این است که الان در کنار هم باشیم، بخاطر چیزی که در آینده حل خواهد شد، الان نزنیم سر و کول همدیگر را نشکنیم، مردم را نا امید نکنیم. این، یعنی برخورد حرفه ای. الان که نمی شود بیایم این مردم ایران را دست ٢ تا سلبریتی بدهیم! باید یک شورای انتقالی شکل بگیرد. این شورای انتقالی موظف است که ایران پس از جمهوری اسلامی را در دوران انتقال اداره بکند، و زمینۀ برگزاری انتخابات و دموکراتیک را با حضور ناظران بین المللی، فراهم بکند. این، یعنی برخورد حرفه ای با این مسائل. با شعار که نمی شود! و الی آخر. حالا من چند نمونه را … . ابن را هم عرض کردم که بعد از انقلاب، این اختلافات می ماند. اگر زن، مرد شد، مرد، زن شد، همۀ انسان های داخل ایران، زن شدند، یا همه مرد شدند، اختلافات سیاسی ما هم تمام می شود. دلیلی ندارد تمام بشود اختلافات سیاسی.  اصلاً دموکراسی، غنا اش به این است، عظمت اش به این است. اگر شما وجود نداشتید، ۴ بار، ۴٠٠ بار، ۴٠٠٠ بار، حمهوری فدرال کاوه آهنگری را نقد نمی کردید، خوب، من قوی نمی شدم، من نمی رفتم دنبال این سؤالات و پیدا کردن جواب این سؤالات. حالا بگذرا فردا وقتش برسد، ببینید من چگونه مرام سیاسی شما را به چالش می کشانم، مو را از ماست می کشم. آنی که پادشاهی خواه است، آنی که جمهوری مرکز گرا می خواهد، باید بیاید جواب بدهد به کاوه آهنگری ها. من هم به شما جواب می دهم. ولی الان وقتش نیست. الان این بحث را باید ببندیم، الان سر اینکه سنگ چگونه تهیه کنیم، نارنجک دستی چگونه تهیه کنیم، چه می دانم، اسپری چگونه تهیه بکنیم، حتی مسالح و ابزار و امکانات یک جنگ تمام عیار با جمهوری اسلامی را چگونه تهیه بکنیم، چگونه برخورد تشکیلاتی بکنیم، در کدام منطقه، مبارزات محلی محور را چگونه … و و . الان کار ما این است که وسایل پزشکی را چگونه تهیه بکنیم، آن منطقه کم آورده است، آن شهر کم آورده است، آن شهر به آن شهر … . الان کار ما این است. کار ما الان این است که اینترنت رایگان چگونه برسانیم به مردم. کار ما این نیست که جمهوری فدرال بشود یا پادشاهی مشروطه. الان وقتش نیست. و آخرین نکته اینکه، احتمال درگیری وجود دارد؟ خوب بله، چرا وجود ندارد. من که منکر احتمال درگیری نیستم. تمام این تقلا و نمی دانم ها و انرژی صرف کردن ها برای آن ظرف [= دموکراسی] است. اگر ما بتوانیم آن ظرف را درست بکنیم، اگر بتوانیم آن ظرف را درست بکنیم، خوب درگیری به آن معنای خطرناک اش هم بوجود نمی آید. چون، گفتگو هست، با همدیگر گفتگو می کنیم، بالاخره یک مکانیزمی هست. مثلاً در مجلس مؤسسان، این نمایندگان طیف های سیاسی مختلف داخل ایران با همدیگر گفتگو می کنند، مناقشه می کنند، اصلاً بگذار ٢، ٣ بارهم بزنند تو سر و کلۀ همدیگر. مگر توی پارلمان های کشورهای دیگر، نمی زنند تو سر و کلۀ همدیگر؟ بگذار ٢ بار هم بزنند تو سر و کلۀ همدیگر. بالاخره روی یک چیزی به توافق می رسند دیگر. آن توافق نامه را هم به رأی مردم می گذارند. تمام شد. بعد، همه باید، موظف شویم به آنچیزی که آنجا تضویب می شود، از پرچم گرفته تا الی آخر، به آن قانون احترام بگزاریم دیگر. یکی از دوستان نوشتند، پرچم رسمی ایران هزار سال استف شیر وخورشید است. اضلاً، هزار سال نیست و ١٠ هزار سال است، شما متد درست گوش کردن به من را یاد بگیرید، ببینید، من چه دارم می گویم. الان پرچم رسمی ایران، این پرچم جمهوری اسلامی است. الان در سازمان ملل و تمام کشور های دنیا این پرچم جمهوری اسلامی را که بنده و شما قبول نداریم، به اهتزاز در می آورند و قبول دارندو من و شما، قبول نداریم، دیگر. اصلاً، ١٠ هزار سال است، پرچم شیر و خورشید هست، باز باید در مجلس مؤسسان تصویب بشود. اصولی اش این است. شما مگر نمی فرمایید، هزار سال است این پرچم ما است؟ خوب، جه نگرانی از این دارید؟ این پرچم دوباره آنجا تصویب می شود، دیگر. مشکلی نداریم، که. تصویب اش می کنیم، من که نه، نمایندگان. تصویب اش می کنند، دوباره پرچم رسمی ایران می شود. تمام شد، دیگر. دعوا نداریم سر این مسائل. نیاییم …، سر چیزی که مال الان نیست، ایستگاه دهم است، بیاییم سر ایستگاه دهم با هم دعوا بکنیم. بگذار برسیم به آن ایستگاه، اگر رسیدیم به آن ایستگا، مسائل حل می شوند و تمام می شوند.

در  این گفتگو، در دقیقۀ ۱۱۷:۴۹-  که آقای کاوه آهنگری مایل نبود به وقت صحبت کردن و فرصت برای چالش بیشتر داده شود، می‌گوید:  آقای صدارت، به اندازۀ من صحبت کردند، اگر اجازه بدهید، آقای شفاهی صحبت بکنند، بعد من دیگر از خدمت مرخص می شوم.

❊❊❊

 

جلسه سخنرانی با موضوع نقش استقلال در فرایند مبارزه برای دمکراسی سخنرانان : آقایان کاوه آهنگری ، علی صدارت ، سعید بشیرتاش برگذار کننده . مجامع اسلامی پاریس،

به تاریخ شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵

نقش استقلال در فرایند مبارزه برای دمکراسی

https://www.youtube.com/watch?v=XuRH6KJPcWU&ab_channel=EsteghlalAzadi

شرکت‌کنندگان در بحث: آقایان کاوه آهنگری ، سعید بشیرتاش ،  علی صدارت

https://alisedarat.com/1396/01/06/3390/

نقش استقلال در فرایند مبارزه برای دمکراسی

***

اعلامیۀ جهانی حقوق انسان: … از آنجا که بایسته‌ است تا آدمی، به عنوان آخرین راهکار، ناگزیر از شوریدن علیه بیدادگری و ستمکاری نباشد، به پاسداری از راه حاکمیت قانون همت گمارد، …

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82_%D8%A8%D8%B4%D8%B1

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

جلسه ویژه کمیته دفاع از حقوق اقوام و «ملل» ایرانی، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲

[علی صدارت: لازم به تذکر است که انتخاب واژه «ملل» را برای هموطنان ساکن در قسمت‌های مختلف وطنمان ایران، غلط، و مضر و بلکه خطرناک می‌دانم. به باور این‌جانب، هموطنان کوشایی که در کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، جدایی‌طلبی و تجزیه‌طلبی و فدرالیسم را نفی می‌کنند]

 عنوان جلسه: مشخصات دموکراسی حقیقی چیست.

https://www.youtube.com/watch?v=e9cDJklKQCw&t=2s

آقای شهریار نقشبندی، فعال سیاسی

نظر آقای نقشبندی در مورد دموکراسی و اطلاعات خودش در این زمینه و اینکه برای بحث عمیق‌تر در باب دموکراسی، یک «متخصص» را به این جلسه دعوت خواهد کرد. 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

پاسخ کاوه اهنگری و حزب دمکرات کردستان ایران به اتهام تجزیه‌طلبی

۱۰,۱۲۹ views  Streamed live on Apr 24, 2021

https://www.youtube.com/watch?v=P_rramM2ezU

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

گفت: …کردستان یک منطقۀ تشکیلاتی است، با تهران و اصفهان فرق می کند…،

این انقلاب ژینا است…، …کردها گرداننده جنبش هستند!!!… ،

می‌گویم:

پس هموطنان بلوج ما هم با توجه به استدلال شما و با توجه به سخنان نماینده چابهار در مجلس، باید سند مالکیت جنبش را به نام خود ثبت کنند؟

آیا فراموش کردید که یکی از دلایلی که فرقه رجوی نزد منفور هستند این است که هر کسی که کشته شد را عضو سازمان مجاهدین اعلام کردند و در صورت‌حساب مطالبات بازپرداخت هزینه‌ها ثبت کردند و به فهرست طلبکاری‌های خود از مردم ایران افزودند؟

این ابراز نظر، و این روشِ مخرب، وسیله‌ای بسیار موثری  برای دوقطبی و متقابل کردن هموطنان کرد با بقیه مردم ایران است. آیا فکر می‌کنید هموطنان کورد ما این تبعیض‌ها و خشونت‌ها را علیه سایر هموطنان خود پذیرا هستند؟ شما در واقع می‌گویید تبعیض علیه کوردها بد است (که هست) ولی تبعیض کوردها علیه سایر هموطنان خوب است!!؟؟

این روش ضدحقوق، و در واقع روش موثری برای چندقطبی کردن ملت ایران است!

نماینده چابهار، معین‌الدین سعیدی، در مجلس:

https://iranwire.com/fa/news-1/109568-سخنگوی-دولت-مثل-آب-خوردن-میتوانستیم-گلوله-جنگی-بزنیم/

اعتراض به سرکوب خونین ( جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱) در زاهدان و به شلیک به معترضان بلوچ با اسلحه جنگی.

بیش از یک سوم کشته‌شدگان ناآرامی‌های کشور متعلق به بلوچستان بوده است

تفاوت نحوه «برخورد» با معترضین در استان سیستان‌و‌بلوچستان اشاره کرد و گفت: «سوال اینجاست در دیگر نقاط کشور گلوله مشقی و پلاستیکی و در بلوچستان گلوله جنگی؛

(میکروفن این نماینده مجلس توسط رئیس جلسه بسته شد)

دیده‌بان حقوق بشر: جمعه خونین زاهدان مرگبارترین سرکوب سال در ایران بود

https://enghelabe-eslami.com/index.php/component/content/article/13-khabar/siasi/49886-2022-12-24-08-37-51.html?Itemid=0 

سازمان دیده‌بان در بیانیه‌ای تاکید کرد که هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره ایران، که اخیراً تشکیل شده‌است، باید توجه ویژه‌ای به جنایات نیروهای امنیتی در مناطق با اکثریت اقلیت‌ها مثل زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان معطوف کند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر، روز پنجشنبه اول دی‌ماه۱۴۰۱، با انتشار گزارشی از سرکوب معترضان زاهدان در روز هشتم مهر ۱۴۰۱، که به «جمعه خونین» معروف شده، اعلام کرد که بر خلاف ادعای حکومت جمهوری اسلامی، مدرکی مبنی بر استفاده معترضان زاهدان از سلاح گرم در این روز پیدا نشده است.
به گفته این سازمان، نیروهای امنیتی، در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز و غالبا پرجمعیت در دست‌کم ۱۳ شهر در سراسر کشور، از هفت‌تیر، شات‌گان، و تفنگ‌های جنگی علیه معترضان استفاده کرده‌اند.
مولوی عبدالحمید، امام‌ جمعه اهل سنت زاهدان نیز روز چهارشنبه ۳۰ آذر، به صراحت حاکمیت جمهوری اسلامی را مسئول تیراندازی به معترضان در «جمعه خونین» زاهدان معرفی کرده و تقلیل مسئله به خطای شخصی ماموران را رد کرده بود. وی در عین حال، تیراندازی و کشتار معترضان در جمعه خونین زاهدان را «برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده» توصیف کرد.
مولوی عبدالحمید، در یک سخنرانی در جلسۀ مدیران مدارس دینی اهل‌ سنت شورای هماهنگی سیستان‌ و بلوچستان، با تاکید بر اینکه «در حادثه مصلی حتی یک مامور نظامی هم کشته نشد» گفت: «اما ما مدرک داریم که مردم در مصلی از چهار طرف هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند و مصلی کاملا در محاصره بوده است و معتقدیم که مردم ما را نه فقط ماموران، بلکه حاکمیت و نظام زده است.»
هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در دومین هفته از خیزش اعتراضی شهروندان ایران، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، در شهر زاهدان، نمازگزاران، عابران و مردمی که به تعرض یک فرمانده انتظامی به یک دختر بلوچ اعتراض داشتند را به گلوله بستند. بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، نیروهای امنیتی ایران، با به کار بستن نیروی قهریه کشنده غیرقانونی در روز هشتم مهرماه ۱۴۰۱ ده‌ها معترض را کشته و زخمی کردند و بالاترین رقم کشته‌شدگان در یک روز را در این «جمعه خونین» ثبت کردند.

کشتار و شلیک نیروهای سرکوبگر به سوی مردم پس از نماز جمعه اهل سنت در دو جمعه متوالی، به ترتیب در سراوان و خاش نیز تکرار شد.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان گفت:

«تعداد معترضان و ناظران هدف گرفته‌شده به دست نیروهای امنیتی ایران در روز «جمعه خونین» بالاترین عدد کشته‌شدگان در یک روز در این سال است اما هیچ فرد مسئولی دستگیر نشده است… بی‌رحمی بی حد و حصر حکومت رنج های جوامع عمدتاً به حاشیه رانده شده مثل زاهدان را به مرکز اعتراض‌ها آورده است».

دیده‌بان با تأیید صحت ۵۲ ویدیو و عکس منتشر شده توسط حال‌وش، یک گروه حقوق بشری ایرانی، پژوهش متن باز، و مصاحبه با ۱۳ شاهد و خانواده کشته‌شدگان در ۳۰ سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۲، شلیک به معترضان و ناظران را مستند کرده است. اطلاعات موجود این سازمان نشان می‌‌دهند که در روز هشتم مهرماه ۱۴۰۱ مأموران اطلاعاتی و پلیس از بام‌های اطراف مصلای بزرگ و مسجد مکی، مسجد اصلی اهل سنت در زاهدان، به سمت معترضان آتش گشودند. نیروهای امنیتی به ماشینی شلیک کردند که افراد مجروح را به بیمارستان منتقل می‌کرد. معترضان عمدتاً تهدیدی جدی متوجه نیروهای امنیتی کاملاً مسلح نمی‌کردند.

دیده‌بان با تحلیل عکس‌ها و ویدیوها به این نتیجه رسید که در روز هشتم مهرماه ۱۴۰۱، حداقل ۱۲ نفر، از جمله یک پسر، کشته شده و ۳۰ نفر در زاهدان زخمی شده‌اند، گرچه عدد واقعی احتمالاً بسیار بالاتر است. منابع بااطلاع در مصاحبه‌هایشان با دیده‌بان حقوق بشر حداقل ۸نفر از قربانیان که از تاریخ هشتم مهرماه ۱۴۰۱، کشته شده اند را شناسایی کردند. در میان آنها حداقل سه کودک کشته‌شده بر اثر اصابت گلوله در اعتراضات هشتم مهرماه ۱۴۰۱ و ششم آبان ۱۴۰۱ به چشم می‌خورند.
بر اساس این گزارش، گروه‌های حقوق بشری بلوچی، نام ۸۵ تا ۹۷ نفر از جمله ۹ کودک را جمع‌آوری کرده‌اند که بین ۸ تا ۱۳ مهر  ۱۴۰۱در زاهدان کشته شده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی اما به جای انجام تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه و همچنین بازخواست مسئولان و عاملان این کشتار، به اعتراضات بعدی نیز با «نیروی قهریه غیرقانونی» پاسخ دادند.

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، پیشتر در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ نیز خواستار مجازات عاملان حادثه جمعه خونین زاهدان شده بود. او همه مقام‌های عالی جمهوری اسلامی، از جمله علی را مسئول این اتفاق دانسته و خواستار پاسخگویی آنان شد.

 

«کُرد» یا «کورد»؟

«کُردستان» یا «کوردستان»؟

https://fa.wikipedia.org/wiki/کردستان

هونیگمن به همین ترتیب نام «کرد» را از کلمهٔ «گوتی» مشتق می‌کند: “کردها بومی، افراد غیر عرب که برای هزاران سال در خاورمیانه زندگی می‌کرده‌اند. نامشان از گوتی باستان (گوتی-گورتی-کوردی)، فاتحان بابل مشتق شده‌است. ته لک بر این عقیده است که: ” دست کم دو خط از تبار قابل مشاهده است، که در برگیرنده تمام شاخه‌های خود را در منطقه اصلی در حال حاضر از کُردها هستند.

اکثریت قریب به اتفاق محققان از زمینه‌های مختلف تاریخ، مردم‌شناسی، مردم نگاری و زبانشناسی کُردهای معاصر را به عنوان بازماندگان گوتین‌های باستانی سومر بازشناخته‌اند.

نام‌های محلی شواهد فراوان در حمایت از ارتباط بین کُردها وگوتیَن‌ها بیشتر به وسیله نام‌های مکانی کُردستان فراهم شده‌است. در واقع، نام محلی کوه جودی و قبیله کُردزبان جودیخانلو بقایای فسیلی نام پر هیبت پشت سر گذاشته توسط “گوتی هاًهستند.

استرابون تاریخنگار و جغرافی‌دان یونانی در کتاب جغرافیای مناطق تحت کنترل هخامنشیان از سرزمین کوردستان به عنوان گوردیان نام برده‌است که شباهت زیادی به اسمه کرد کنونی و گرد ایرانی دارد

ای.ام. ارانسکی زبانشناس روسی در کتاب فقه اللغه ایرانی می‌نویسد ارمنیها به کردها کردوک و سریانیها نیز قردو می‌گفتند. در کتیبه‌های توکولتی نینورا پادشاه آشور بارها از مردمانی به اسم گوتی و گاهی کورتی نام برده شده‌است در متون پارسی میانه نیز بارها به اسم کورت خطاب به مردمان کرد برمی‌خوریم که این اسم بعد از حملهٔ مسلمانان و تسلط زبان عربی بر ایران به (کورد) تغییر یافت

جرارد رایور در کتاب الکرد فی المصادر القدیمیه نوشته‌است در طول تاریخ از کردها به اسمهای مختلفی از جمله کاردو، کوردوئینی، کوردیایوس، کوردیایا و کورتی نام برده شده‌است.

همچنین واژهٔ ”کورد” در اصل از طرف یکجانشینان به طوائف و اجتماعاتی که کوچرو بودند اطلاق می‌شده‌است. واژهٔ کردستان می‌تواند از دگرگون شدن واژهٔ پارس یا پارت به وجود آمده باشد(Pars/purs/kurs). هنوز هم کردهای استان‌های کردستان و کرمانشاه واژه کردستان را به صورت کورسان تلفظ می‌کنند که جمع واژه کورس (kurs) با (ان) واژه کورسان را می‌سازد.

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

https://english.bashariyat.org/?p=11263

The Defense of the Rights of Iranian Ethnics and Nations Committee Special Meeting

With Subject of:

Right to Protest (Jhina`s Revolution, Stepping-Stone to Democracy)

Guest:

Mr. Kaveh Ahangari (Political Researcher)

Date of Meeting: Friday, November 4, 2022-18:00 to Central European Time

Place of Meeting: Zoom, Application, YouTube Defense of Human Rights Association in Iran

Meeting Responsible: Narges Mobasherifar

Secretary of the Meeting: Reza Shaighan

Voice Recording and Admins: Leila Aboutalebi, Amin Bolvardi Bahman, Farshad Arabi

Translated by Alireza Jahan Bin

خطر حمله خارجی به ایران، ۶۲ برابر کاهش یافت!

https://alisedarat.com/1401/08/26/9709/

صدارت: خطر حمله خارجی به ایران، ۶۲ برابر کاهش یافت!

 

خطر خشونت قوای سرکوب، دستگیری، شکنجه، و کشتار، ۶۷ برابر کاهش یافت!؟

https://alisedarat.com/1401/09/01/9737/

 

صدارت : خطر خشونت قوای سرکوب، دستگیری، شکنجه، و کشتار، ۶۷ برابر کاهش یافت!؟

لینک مطلب در شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.