صدارت : آیا دوستی با هر کس و ناکسی، فقط به این دلیل که با دشمن من دشمن است، کار خوبی است؟!

علی صدارت: آیا ممکن است دوستی با هر کس و ناکسی، فقط به این دلیل که با دشمن من دشمن است، کار صحیح و خوبی باشد؟!

با انقلاب ۱۴۰۱، ما مردم ایران توانایی خود را برای به‌وجود آوردن و خلق یک موقعیت و فرصت بی‌نظیر و تاریخی برای تغییر کردن (منقلب‌تر شدن) و تغییر دادن (منقلب‌تر کردن) نشان دادیم. ما به خود، و به افکار عمومی ایران و منطقه و دنیا، ثابت کردیم که توانا هستیم با تکیه بر مخرج مشترک حقوق، برای همکاری و اتحاد، جنبشی را به صورت خودجوش شروه کنیم، و آن را بیش از سه ماه (امروز، روز یکصدوهشتم جنبش خودجوش است) ادامه دهیم، و پیوسته بر ابعاد کیفی و کمی آن بیفزاییم. 

در این چند روز اخیر، اتفاقاتی افتاده که لازم به گزارش و ارزیابی دارد. این جلسه «گزارش و ارزیابی رویدادها» را با چند سوال شروع می‌کنم:

هدف چیست؟

هدف: مردمسالاری، حقوق‌مداری

وسیله  و روش چیست؟

وسیله و روش: مردمسالاری، حقوق‌مداری

هدف، وسیله و روش را توجیه نمی‌کند، آن‌ها را بیان می‌کند.

محال ممکن است که وسیله و روش، بیان کننده هدف نباشند. 

پس هدف وسیله و روش را توجیه نمی‌کند!

پس دشمنِ دشمنِ من، الزاما دوست من نیست!

پس دشمنِ دشمنِ من، همیشه و الزاما دوست من نیست! و یگانگی، وحدت، اتحاد، همبستگی، همدلی، هم‌صدایی، با به غیر از دوست، غیر از دوست مردمِ ایران، غیر از دوستِ سالاریِ مردمِ ایران، غیر ممکن است. 

عدم توجه به این حقیقت ساده، فقط منجر به سوخته شدن و از بین رفتن افرادی می‌شود که می‌توانستند برای هدف و روش مردمسالاری و حقوق‌مداری موثر باشند. حالا با فرستادن یک توئیت، خط بطلانی کشیدند بر داشته‌های خود. 

قبل از شروع جنبش اخیر، این هنرمندان و ورزشکاران کجا بودند، و چه کارنامه‌ای در احقاق حقوق انجام داده‌اند؟ این جنبش است که آن‌ها را به این موقعیت رسانده، بهتر است قدرش را بدانند، که گفت:

ای گرانجان خوار دیدستی ورا—زانک بس ارزان خریدستی ورا

هرکه او ارزان خرد ارزان دهد—گوهری طفلی به قرصی نان دهد

اگر هم الان اگر برخی از مردم که در جنگ روانی زود شکست می‌خورند، بگویند: …چون من در رسانه‌های اجتماعی دنبال‌کننده (فالور) فلان ورزشکار و یا هنرمند هستم و او با فلان ژن «خوب»، هم‌زمان توئیت زده (۳:۳۰ بعد از ظهر ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲)، پس من هم دنباله‌رو ژن «خوب» می‌شوم!… زیاد طول نخواهد کشید که حقیقت را دریابند و هم از دنبال کردن ژن «خوب»، و هم از دنبال کردن فلان ورزشکار و هنرمند پشیمان خواهند شد.

اگر در این پروژه جنگ روانی، واقعا بتوان برنده‌ای را متصور بود، برنده اصلی، هر چند که این برندگی موقت خواهد بود، فلان ژن «خوب» است که صرفا به خاطر نداشتن مشروعیت و فقدان محبوبیت، مجبور است از این نوع ترفندهای رسانه‌ای را در جنگ روانی به‌کار ببرد. هیچ معلوم نیست که به غیر از افرادی که در همان زمان گول این تزویر را خوردند، و اجازه دادند که از آن‌ها استفاده ابزاری بشود، از چند نفر دیگر، و چه کسان دیگری هم تقاضا کرده بودند که کورکورانه «امروز فقط اتحاد» کنند. جنگ و دعواها، و گریبان دریدن‌های پشت پرده، خود داستانی دارد که کم کم افشا می‌شوند بیشتر از یک کمدی تراژدی مضحک و تاسف‌اور نیست. آن که گویا به عنوان یک «عنصر کلیدی» و یک «عامل وحدت‌بخش» ظاهرا قرار است رسالت خود را برای «رساندن جهان به کمالی که در آغاز آفرینش و پیش از یورش اهریمن و ورود پلیدی به آن، وجود داشته‌است» به اجرا در آورد، به زودی، پالهنگ را بر فلنگ برمی‌بندد و سوار بر ققنوس دیگری، از این یکی صحنه هم خارج می‌شود، و می‌مانند توئیت‌فرستادگانی که در آن زمان آبرو و محبوبیت خود را خرج ژن «خوب» کردند!

برای رسیدن به  هدف مردمسالاری و حقوق‌مداری، با گزینش وسیله  و روش مردمسالاری و حقوق‌مداری، فقط کافی است به بررسی مختصری از این ۱۰۸ روز گذشته بپردازیم. برخی از آن روش‌ها از این قرار هستند: 

آگاهی از حقوق (آگاه شدن، و آگاه کردن):

استقلال، آزادی

رهبری عمومی، امامت عامه، مشارکت در ساختن سرنوشت

مطلع شدن و مطلع کردن

یگانگی، وحدت، اتحاد، همبستگی، همدلی، هم‌صدایی،

روی‌گردانی و انحراف از این روش‌ها، مسلما ما را به هدف مردمسالاری نخواهد رساند. 

به هر کسی که به روی‌گردانی و انحراف از این روش‌ها می‌پردازد، دوستانه تذکر دهیم که بدین ترتیب، کل جنبش از رسیدن به هدف مردمسالاری و حقوق‌مداری، دور خواهد شد. 

ساکت ننشینیم! اعتراض کنیم! مخالفت خود را با صدای هرچه بلندتر، فریاد بزنیم. وابستگان به قدرت را، و وابستگان به وابستگان به قدرت را، همه آن‌ها که به قدرت‌ها روی می‌کنند، و به ملت پشت می‌کنند را طرد، و تا بازگشتشان به آغوش باز ملت، منزوی کنیم!

علی صدارت

تاریخ تولید و انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ برابر با ۲ ژانویه ۲۰۲۳ دوشنبه

http://alisedarat.com/contact-us/ 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

آدرس مطلب در سایت

http://alisedarat.com/1401/10/12/10530/

❊❊❊

لینک مطلب در شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe to get the latest posts to your email.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

پیمایش به بالا