صدارت: روز کارگر، روز معلم، روز جهانی آزادی رسانه‌های خبری، روزهای مردمی

علی صدارت: روز کارگر، روز معلم، روز جهانی آزادی رسانه‌های خبری، روزهای مردمی

تاریخ تولید و انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ = اول ماه می ۲۰۲۳ دوشنبه

مطلب را به شکل صوتی، در این‌جا بشنوید:

❊❊❊ گزارش، بررسی و ارزیابی رویدادها ❊❊❊

سکوت تو، انفعال ما، کم کاری من = خود را شریک جرم تجاوزها به حقوق بشر کردن!

❊اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، حقی از حقوق بشر است❊

حقوق‌مدارتر شدن و حقوق‌مدارتر کردن، از پیش‌نیازهای برپایی و پویایی یک جامعه مردمسالار است. 

یک راه آسان برای مشارکت در ساختن سرنوشتی خوب و خوب‌تر در اینجا برای شما فراهم شده است: 

لینک مطلب در شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

مطلب را به صورت تصویری در این‌جا ببینید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

اینستاگرام

https://www.instagram.com/p/CrtkDA9gweq/

یوتیوب

https://www.youtube.com/watch?v=d1zjZ9mTYmU

 

 

❊❊❊

مطلب را همچنین می‌توانید به شکل صوتی، در رسانه‌های ذیل بشنوید و هم‌رسانی بفرمایید:

پادکست

https://open.spotify.com/episode/421CKMfHeJYMdEW79lLmfJ

اسپاتیفای

https://open.spotify.com/show/4qgBbjUS5XyqFQ0RL1wdh9

کست‌باکس

https://castbox.fm/channel/علی-صدارت-id3317800?country=us

تلگرام

https://t.me/sedaratMD/2075

واتساپ

در واتساپ با شناسه: 

علی صدارت-نظر، خبر، تحلیل

با آدرس:

https://chat.whatsapp.com/IT11IqMZ44v9L62gPRghhu  

آدرس مطلب در سایت

https://alisedarat.com/1402/02/11/11004/

روز معلم:

روز معلم، در سطح بین‌المللی، به پیشنهاد یونسکو روز ۵ اکتبر (۱۳ مهر) هر سال به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده‌است. با این حال در بسیاری از کشورها از جمله ایران(۲ می=۱۲ اردیبهشت) در روز متفاوتی جشن گرفته می‌شود.

در ایران روز ۱۲ اردیبهشت روز معلم نامیده می‌شود.

پیش از انقلاب

سابقهٔ نام‌گذاری روز معلم در ۱۲ اردیبهشت به قبل از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود.

ابوالحسن خانعلی معلمی ساده و معمولی و بدون گرایش حزبی بود. همهٔ احزاب از او تجلیل کرده‌اند، اما تاکنون هیچ حزبی ادعای وابستگی او را به خود نکرده‌است.

پس از این واقعه حکومت وقت برای دلجویی از معلمان روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد.

پس از انقلاب

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و ترور مرتضی مطهری در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران خبر ترور و قتل مرتضی مطهری به دست اعضای گروه فرقان (که شب قبل اتفاق افتاده بود) در ۱۲ اردیبهشت منتشر شد و به همین مناسبت نیز همین روز دوباره به نام روز معلم نامگذاری گردید.

روز جهانی آزادی رسانه‌های خبری

از سال ۱۹۹۳ تا کنون، با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سوم ماه مه هر سال با هدف یادآوری این مهم که آزادی بیان و آزادی رسانه از اصول بنیادین حقوق انسانها هستند، با عنوان «روز جهانی آزادی رسانه‌های خبری» گرامی داشته میشود.

روز جهانی کارگر؛ نگاهی آماری به وضعیت کارگران در یک سال اخیر ۱۴۰۲-۱۴۰۱

https://www.hra-news.org/periodical/a-138/

خبرگزاری هرانا – یازدهم اردیبهشت ماه (۱ می) به عنوان روز جهانی کارگر، فرصتی دوباره برای توجه به وضعیت جامعه کارگری کشور و معضلات پرشمار آنان به خصوص در بحث حقوق و دستمزد، مشکلات صنفی، معوقات مزدی، امنیت محیط کار و همچنین حق تشکیل اتحادیه های کارگری است.

بنا بر گزارش مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی بررسی ۲۳۱۴ گزارش‌ کارگری منتشر شده در ۱۲ ماه اخیر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲)، کشته و مصدوم شدن دست‌کم ۳۵۷۶ کارگر در این مدت در پی حوادث کار توسط رسانه‌ها یا سازمان‌های فعال در این حوزه مخابره شده است.

در رابطه با مصدمان حوادث کار باید اشاره کرد، طی ۶ گزارش یا اظهار نظر رسمی در سطح کشوری و استانی مسئولین از زخمی شدن ۲۳۳۳ تن خبر دادند، علاوه بر این موارد، ۷۳۳ گزارش دیگر نیز توسط نهادهای مدنی یا کارگری گردآوری و اطلاع رسانی شده است.

دستکم ۵۱۰ تن از کارگران نیز در همین مدت در طی حوادث کار جان خود را از دست دادند. مسئولین و نهادهای مربوطه طی ۸ گزارش رسمی از جان باختن ۲۵۰ کارگر خبر دادند، نهادهای مستقل نیز تعداد ۲۶۰ مورد جان باختن کارگران که در اظهار نظر مسئولین مورد اشاره قرار نگرفته بود را جمع آوری و اطلاع رسانی کردند.

علیرغم قابل توجه بودن آمارهای فوق باید اشاره کرد به دلیل عدم شفافیت نهادهای متولی و مسئولین در امر اطلاع رسانی عمده موارد مرتبط با حوادث کار به رسانه‌ها راه پیدا نمی‌کند.

برای درک بهتر این موضوع توجه کنید که “سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که ۱۵ هزار و ۹۹۷ نفر در سال (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶)، در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که ۱۵ هزار و ۷۶۷ نفر از این افراد مرد و ۲۳۰ نفر زن بودند.” بدین معنی که به طور متوسط در ده سال گذشته سالانه ۱۶۰۰ نفر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این آمار در حوادث کار عمده علت مرگ افراد سقوط از بلندی است. در ده سال گذشته ۴۱.۵ درصد از کل تلفات حوادث کار را کسانی که بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند؛ در بر می‌گیرد.

ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه صد و دوم را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.

نمودار دسته بندی حوادث ناشی از کار

همانطور که در نمودار فوق مشخص است، بر اساس گزارشات گردآوری شده توسط بخش آمار مجموعه فعالان حقوق بشر، %۱۹ این حوادث مربوط به آتش سوزی، %۲۰ حوادث ساختمانی، %۹ وقوع حوادث در چاه، %۹ سقوط از ارتفاع، %۸ اصابت جسم سخت، %۸ حوادث در کارخانجات، %۸ تصادفات، %۶ برق گرفتگی، %۶ معادن، %۵ درصد گاز گرفتگی و %۲ حوادث در پتروشیمی و پالایشگاه را شامل می شوند.

همچنین بر اساس آمارهای گردآوری شده توسط مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دست کم ۱۴۲۳۲ کارگر بیش از ۷۱۲ ماه معوقات مزدی دارند.

نمودار دسته بندی معوقات مزدی در سازمان های مختلف

بر اساس گزارشات گردآوری شده توسط بخش آمار این نهاد، %۸۰ معوقات مزدی مربوط به سازمان های دولتی، %۱۴ سازمان های خصوصی، %۴ صنعت انرژی و %۲ بخش های نامعلوم را شامل می شوند.

هر چند باید در نظر گرفت در میان گزارشات منتشر شده درباره معوقات مزدی، حجم زیادی از گزارشات بدون اشاره به تعداد کارگران طلبکار بوده که خود این موضوع از عوامل مهم در عدم امکان ارائه آمار دقیق کارگران مطالبه گر معوقات است.

در یکسال اخیر جمعا ۱۶۱۶ گزارش از اعتصاب یا تجمع کارگری و صنفی در رسانه ها منتشر شد که نسبت به دوره مشابه قبل کاهش آماری داشته است.

برآورد میشود کاهش تجمعات کارگری متاثر از فضای ملتهب کشور ناشی از اعتراضات سراسری در شش ماه پایانی سال ۱۴۰۱ باشد.

از آمار کلی تجمعات و اعتصابات باید اشار کرد، در یک سال گذشته، در مجموع گزارشات خبری، تعداد ۲۲۵ تجمع کارگری و ۷۷۲ تجمع صنفی به دست رسانه‌ها یا نهادهای مدنی رسید. تجمعات صنفی با %۵۵ و تجمعات کارگری با ۶۱% کاهش نسبت به بازه زمانی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ همراه بوده است.

از مهمترین رویدادها در ایران در بازه زمانی یک سال گذشته، می‌توان به اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه، شرکت کشت و صنعت کارون، کشاورزان، اعتراضات صنفی معلمان، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اشاره کرد.

طیف وسیعی از کارگران به دلیل عدم دریافت حقوق ماهیانه و عدم توجه به مطالبات بیمه ای شان به خیابان‌ها رفته و برخی از این کارگران به علت عدم پرداخت گاه تا ۳۰ ماه از حقوق شان، دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند. در دوره یکساله اخیر ۱۱۳ اعتصاب کارگری و ۳۹۵ اعتصاب صنفی به وقوع پیوسته است. اعتصابات کارگری با %۷۰ و اعتصابات صنفی با ۰.۵ % کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده است.

سطح مطالبه گری منسجم بخش های مختلف طبقه کارگر در یک سال گذشته کم سابقه بوده است. سرکوب و کارشکنی و عدم به رسمیت شناختن حقوق سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری، زندانی کردن و صدور احکام حبس برای چندین فعال کارگری و همچنین ممانعت از حق اعتراض از جمله دلایل پراکندگی و نابسامانی برخی تجمعات و اعتراضات کارگری بود.

تشکل کارگری در ایران به معنای متعارف جهانی آن وجود ندارد و تشکل های مستقل همانند سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان و اتحادیه آزاد کارگران در مظان اتهامات امنیتی و سیاسی قرار دارند.

کارگران بسیاری با طرح اتهاماتی همچون برگزاری تجمع مسالمت آمیز در روز جهانی کارگر، اعتراض به دستمزدهای پایین، امضای بیانیه در حمایت از اتحادیه های کارگری، انتشار عکس تظاهرات کارگری در اینترنت یا دریافت دعوت نامه برای شرکت در نشست های جهانی اتحادیه های کارگری احضار، بازداشت و یا محکوم شده اند.

طی ۱۲ ماه گذشته دست کم ۴۹ کارگر و فعال کارگری بازداشت شده‌اند. از جمله مهمترین این بازداشت‌ها می‌توان به بازداشت ۱۲ تن از رانندگان اعتصابی سندیکای کارگران شرکت واحد، ۱۶ تن از کارگران معترض در مجتمع سونگون ورزقان و ۷ تن از کارگران معترض کارخانه سیمان کارون اشاره کرد.

رضا شهابی، حسن سعیدی، کیوان مهتدی، نسرین جوادی، آرش جوهری، یدی بهاری و مهران رئوف از برجسته ترین فعالان کارگری هستند که همراه فعالان صنفی از جمله محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی، اسماعیل عبدی، لطیف روزی خواه و محمدرضا رمضانزاده در زندان به سر می برند.

همچنین میتوان به محکومیت ۴۲ فعال کارگری و کارگر به ۱۶۲ ماه حبس تعزیری و ۱۲۹ ماه حبس تعلیقی، ۵۱۰ ضربه شلاق و پنجاه و یک میلیون جریمه نقدی، ۶ مورد خودسوزی، ۲۴ مورد خودکشی، احضار ۲۱ نفر به مراجع قضایی و امنیتی، ۱۸۳۸ مورد اخراج و تعدیل، ۴۲۲۸ مورد بیکاری، ۱۲۰۳۷۰۹ مورد نبود بیمه کار برای کارگران و ۲۷۸۳ مورد بلاتکلیف در یکسال اخیر اشاره کرد.

علاوه بر گروههای کارگری، در رسته اتحادیه ها و اصناف، جمعا ۱۶۲ بازداشت فعالان صنفی، ۸۶۳ ماه حبس برای ۳۴ تن از فعالان صنفی، ۶۵ مورد احضار به مراجع قضایی-امنیتی و ۱۴۳۵ مورد پلمپ اماکن گزارش شده است.

در سالی که گذشت، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرها و استانهای مختلف کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات و اعتصابات اعتراضی زدند. از این قرار، ۱۵۱ تجمع و ۲۰ اعتصاب به ثبت رسیده است. گفتنی است طی یک سال گذشته، ۱۴۸ مورد بازداشت، ۵۵ مورد احضار و ۳۸ مورد محاکمه در مراجع قضایی و امنیتی و ۱۱ مورد ضرب و شتم معلم گردآوری شده است. همچنین ۳۴ تن از معلمان و فعالان این حوزه، به ۸۶۳ ماه حبس و چهل میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

لازم به ذکر است، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از موج شکایات کارگران به دیوان عدالت برای ابطال دستمزد خبر داد و گفت: “آنچه به عنوان مصوبه مزدی در شورای عالی کار با اصرار نمایندگان دولت در این شورا به تصویب رسید، هیچ سنخیت و تطابقی با قانون نداشت؛ تورم رسمی حداقل ۵۰ درصد بود اما مزد ۱۴۰۲ فقط ۲۷ درصد افزایش یافت.”

همچنین، نصرالله دریابیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه “بیمه کارگران به موقع پرداخت نمی شود”، گفت: “۹۰ درصد از کارگران در قالب قراردادهای سفید امضا مشغول به کار هستند.”

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، از طرح شکایت کارگران در دیوان عدالت اداری با مطالبه ابطال مصوبه افزایش ۲۷ درصدی دستمزد در سال ۱۴۰۲، خبر داد. حبیبی با بیان اینکه این افزایش حداقلی «با بندهای یک و دو ماده ۴۱ قانون کار همخوانی ندارد و لاجرم غیرقانونی است»، اظهار داشت: سوال اصلی این است که آیا دیوان عدالت مصلحت اندیشی کرده و کارگران را قربانی سرمایه داران میکند یا به نفع کارگران رای میدهد. در مساله امنیت شغلی و ابطال دادنامه ۱۷۹، ماههاست که شکایت به دیوان عدالت بینتیجه مانده است؛ انتظار داریم شرایط تغییر کند.»

بعلاوه، دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان، در رابطه با حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار با بیان اینکه “در تصمیم مزدی سال ۱۴۰۲ قانون شکنی رخ داده و قانون کار و تبصره های مصرح ماده ۴۱ اصلا ملاک قرار نگرفته است،” اظهار داشت: “در شرایطی که دولت خط فقر را چهارده میلیون و نیم اعلام کرد، چگونه دقیقا نصف این مقدار را به عنوان مزد کارگر به رسمیت شناخته است؟”

از سوی دیگر، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها با اشاره به تاخیر در شروع به کار کمیته دستمزد در شرایط کنونی و تاثیر منفی آن بر معیشت کارگران، عنوان کرد: “بحران معیشت به مرحله ای رسیده که با هر مدلی هزینه های زندگی را حساب کنیم، به اعداد و ارقامی می رسیم که با درصدهای افزایش مزد هرگز به آن نخواهیم رسید.” به گفته وی کارگران برای یک زندگی معمولی به “دو تا سه برابر مزد فعلی نیاز دارند.” بهرام حسنی نژاد، فعال کارگری و دبیر اسبق انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو نیز در پاسخ به این سئوال که یک خانواده کارگری با چقدر دستمزد میتوانند زندگی ساده ای داشته باشند، گفت: “اگر همان استانداردهای حداقلی برای هزینه های زندگی را در نظر بگیریم و پایه را بر مادیات اصلی زندگی بگذاریم، یک خانواده برای یک زندگی بسیار ابتدایی نیاز به ۱۷ الی ۱۸ میلیون تومان حقوق ماهانه دارد.

تعیین حداقل دستمزد از سوی شورای عالی کار بنا به آنچه که بسیاری از صاحبنظران و فعالین کارگری بیان می کنند، بسیار پایین‌تر از نرخ تورم واقعی موجود در کشور و نیز پایین تر از ارزش سبد مصرفی خانوار است. این موضوع دلیلی دیگر بر ضعیف بودن صدای کارگران و تداوم اعتراضات جامعه کارگری کشور است.

ممنوعیت کار کودکان و فراهم آوردن امکان تحصیل رایگان برای آنان، برقراری بالاترین سطح استانداردهای ایمنی در محیط های کارگری، رفع قوانین تبعیض آمیز برای زنان و کارگران مهاجر از دیگر مطالبات جامعه کارگران است.

با وجود اینکه کارگران زن ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار کشور توصیف می شوند وضعیت اشتغال زنان بدتر از مردان است و در عین حال از حمایت‌های قانونی، حقوق و مزایای کمتری برخوردار هستند.

این در حالی است که کارگران زن در مقایسه با همکاران مرد خود از قدرت چانه زنی کمتری برخوردارند. در عین حال واحدهای تولیدی و صنعتی کمتر به استخدام زنان متاهل رغبت دارند و در برخی موارد زنان مجرد را با تعهد عدم ازدواج و بارداری به کار می‌گیرند.

وضعیت زنان کارگر در کارگاه های کوچک به مراتب بدتر است. نیمی از کارگران در کوره پزخانه ها را زنان تشکیل می دهند که در شرایط طاقت فرسا کار می‌کنند.

در ایران روز کارگر در حالی از راه می‌رسد که کماکان خصوصی سازی کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی بدون در نظر گرفتن منافع بلند مدت کارگران ادامه دارد، مهمی که منجر به شکل گیری اعتراضات گسترده کارگران شده است

در سال گذشته؛ ۱۹۰۰ کارگر در پی حوادث ناشی از کار جان باختند

https://www.hra-news.org/2023/hranews/a-40849/  

خبرگزاری هرانا – در یک سال گذشته در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۱۹۰۰ کارگر در کشور دچار حادثه شده و جان خود را از دست داده اند که از میان آنها ۱۸۷۰ نفر مرد و ۳۰ نفر زن بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، طی سال گذشته ۱۹۰۰ کارگر جان خود را از دست داده اند.

 معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن بیان اینکه  “از کل تلفات حوادث کار در سال گذشته ۱۸۷۰ نفر مرد و ۳۰ نفر زن بودند”  گفت:  “متاسفانه طی سال گذشته در کشور بر اثر حوادث ناشی از کار، ۱۹۰۰ کارگر جان خود را از دست داده اند.”

مسعود قادی پاشا با بیان اینکه “سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد”  اظهار کرد: “در سال گذشته ۸۶۱ نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داده‌ اند که ۴۵.۳ درصد کل تلفات را در برگرفته و ۱.۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.”

ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در پی اعتصاب کارگران؛ هزار کارگر پیمانکاری پارس جنوبی از محل کار خود اخراج شدند

https://www.hra-news.org/2023/hranews/a-40811/  

خبرگزاری هرانا – به دنبال اعتصاب شماری از کارگران صنعت نفت و گاز در واحدهای مختلف، هزار کارگر پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی از محل کار خود اخراج شدند. همچنین ۳ هزار تن دیگر از کارگران شاغل در این میدان گازی، از بابت همین موضوع در شرف اخراج هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، هزار کارگر پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی از محل کار خود اخراج شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با اشاره به اعتصاب کارگران صنعت نفت و گاز طی روزهای اخیر، گفت: “از روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه، حدود هزار نفر از کارگران با افراد جدید جایگزین شدند و از روز شنبه ۹ اردیبهشت نیز، ۳ هزار نیروی جدید جایگزین کارگرانی می‌ شوند که کار خود را ترک کردند و در مهلت تعیین شده نیز بر سر کار خود بازنگشتند.”

لازم به ذکر است، کارگران در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از روز جمعه اول اردیبهشت ماه دست به اعتصاب زدند. آنها “عدم افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی” را اهم اصلی مطالبات خود عنوان کردند. از دیگر مطالبات این کارگران، میتوان به “کاهش ساعات کار روزانه و تغییر سیستم اقماری خود به ۲۰ – ۱۰ یعنی بیست روز کار و ده روز استراحت” اشاره کرد

خامنه‌ای می‌گوید طرفدار کارگران و مخالف فساد است ولی حیف که به فرمان او عمل نمی‌کنند

https://enghelabe-eslami.com/index.php/component/content/article/13-khabar/siasi/51414-2023-04-29-12-42-52.html?Itemid=0 

رهبر نظام ولایی بار دیگر همان تاکتیک همیشگی‌اش را به کار برد: گفت که مبارزه با فساد و تأمین حقوق کارگران از خواسته‌ها و فرامینش بوده ولی دولت‌های منصوب خودش به دستورات او عمل نمی‌کنند و امیدش به «دولت مردمی» و «مجلس انقلابی» یکدست کنونی است.

علی خامنه‌ای پیش از ظهر روز شنبه ۹ اردیبهشت و در آستانه روز جهانی کارگر برای گروهی که آن‌ها را «نماینده جامعه کارگری» خواند صحبت کرد.

او در بخشی از سخنانش به فساد نهادینه‌شده در نظامی که در ۳۴ سال گذشته در راسش قرار داشته اشاره کرد و البته گفت که اگر فساد هست و این فساد هم گسترده است به این دلیل است که مدیران نظام به فرمان او عمل نکرده‌اند:

« بنده حدود ۲۰ سال پیش یک نوشته‌ی مشروحی در باب مبارزه‌ی با فساد دادم؛ آنجا هم گفتم که مبارزه‌ی با فساد پیگیری می‌خواهد، به قول این داستان‌ها و افسانه‌ها «اژدهای هفت‌سر، یک سرش را بزنی، شش سر دیگرش آن طرف زنده‌اند مشغول کارند»، همه‌جانبه باید مبارزه کرد. اگر از آن روز این قضیه را دولت‌های محترم و مسئولین محترم دنبال می‌کردند ما امروز وضع بهتری داشتیم بلاشک.»

او در ادامه صحبتش گفت که امید دارد که دولت و مجلس کنونی که مطیع اوامر او هستند ماجرای فساد نظام را حل کنند: «حالا بحمداللّه دولت مردمی، مجلس انقلابی، امید این هست که اینها این کار مبارزه‌ی با فساد را دنبال کنند.»

رهبر نظام ولایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نقبی هم به اعتراضات کارگری زد و گفت که کارگرانی که در خیابان در مخالفت با سیاست‌های کلی نظام درباره خصوصی‌سازی، قراردادهای یکسویه به نفع کارفرما، موقتی‌سازی و حقوق معوقه‌شان دست به اعتراض می‌زنند به نظام و دولت کمک می‌کنند تا به مسائل آن‌ها آگاه شوند:

اعتراض‌هایی در محیط کارگری وجود داشته؛ بعضی از این اعتراضات که حالا بنده تا آن جایی که خبر دارم اعتراض‌های به‌جایی بوده، اعتراض به تأخیر حقوق، اعتراض به واگذاری غلط؛ گاهی یک محلی را یک مجتمع مهم کاری را به صورت غلط، به صورت فاسد، مفسد واگذار می‌کنند کارگر آنجاست دارد می‌بیند از نزدیک معترض است. این [اعتراض] کمک به دولت است این کمک به نظام است، این آگاه کردن نظام است، هر جا هم در این چنین موارد دستگاه‌های مسئول مثل قوه‌ِی قضاییه و غیره دنبال قضیه رفتند دیدند حق با اینهاست.

این بخش از سخنان خامنه‌ای تکرار نسبتاً کامل سخنرانی سال گذشته‌اش با گروهی از کارگران بود. او سال گذشته هم گفت که اعتراض‌های کارگران را به حق می‌داند ولی برای او مهم است که «کارگرها با دشمن مرزبندی می‌کنند.»

خامنه‌ای در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ چنین گفته بود: «مواردی اتفاق افتاده که کارگران اعتراض داشتند، اعتراض‌شان هم بحق بوده؛ بنده که دنبال می‌کنم مسائل را، [می‌دانم] در مواردی اعتراض کارگرانی که جمع شدند، اعتراض به‌حقّی بوده. فرض کنید کارخانه‌ای را دولت به یک نفری واگذار می‌کند، او به جای اینکه کارخانه را مدیریّت کند، ابزارهایش را می‌فروشد، کارگرها را بیرون می‌کند، زمینش را مثلاً می‌خواهد هتل بسازد؛ خب اینجا کارگرها می‌آیند بیرون و اعتراض می‌کنند.»

خامنه‌ای سال پیش وعده داده بود که با «سیاست‌های این دولت جدید، این مشکلات به تدریج برطرف بشود»، وعده‌ای که نه تنها محقق نشد بلکه افزایش اعتراضات کارگری و تسری آن به بخش‌های بزرگ‌تری از جامعه کارگری نشان می‌دهد که دولت مطلوب رهبر جمهوری اسلامی در تضییع حقوق کارگران همان راه پیشینیانش در جمهوری اسلامی را طی می‌کند.

سخنان روز شنبه خامنه‌ای درباره محق بودن کارگران برای اعتراض و پیگیری حقوق‌شان در حالی صورت گرفت که کمتر از ۲۴ ساعت قبل از آن، ماموران امنیتی که تنها به رهبر جمهوری اسلامی پاسخگو هستند و یاست‌های او را دنبال می‌کنند با یورش به منزل محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، تعدادی از معلمان حاضر در این دیدار و تعدادی از فعالان صنفی و مدنی مدافع حقوق کارگران را با خشونت بازداشت کردند.

در جریان این بازداشت یکی از خانم‌های معلم دچار حمله قلبی شد.

ریحانه انصاری‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن ابراهیمی، ژاله روحزاد و الدوز هاشمی از جمله فعالینی هستند که به دست ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

خامنه‌ای البته نه در سخنان پیشین و نه سخنرانی یک‌طرفه امروزش نگفت که سال‌ها اعتراض کارگری و سرکوب تشکل‌های کارگری به دست دستگاه امنیتی زیرنظر او و دستگیری فعالان کارگری چرا رخ داده و چطور هنوز با شدت بسیار ادامه دارد.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی که سال‌های گذشته هم بارها حمایت خود را از خصوصی‌سازی و تضییع حقوق کارگران به اسم «بهبود فضای کسب و کار» بیان کرده روز شنبه از نسخه متفاوتی از دلسوزیهایش رونمایی کرد و گفت او نه تنها پرداخت نکردن دستمزد کارگران را ظلم می‌داند بلکه بی‌توجهی به بیمه و خدمات بهداشتی آن‌ها را هم نادرست می‌داند:

«این ظلم چیست؟ ظلم این است که دستمزد او را ندهند فقط؟ خب بله این که ظلم بزرگی است اما فقط این نیست، اقدام نکردن در زمینه‌ی همین مسائلی مثل بیمه، مثل بهداشت، مثل بالا بردن مهارت، مثل آموزش، میدان ندادن ابتکار عمل، این‌ها هم ظلم است. یعنی اگر چنانچه می‌خواهید به کارگر ظلم نشود بایستی وسائل و زمینه‌ی ارتقاء مهارت او را فراهم کنید، مسئله‌ی بیمه‌ را تأمین کنید، مسئله‌ی بهداشت را تأمین کنید، مسئله‌ی سلامت خانوادگی را، مسئله‌ی امنیت شغلی را، یعنی نبود اینها هم درواقع ظلم است.»

خامنه‌ای همچون سخنرانی‌های پیشینش بار دیگر گفت که خیلی خوشحال است که گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نتوانستند جامعه کارگری را تحریک کنند و مدعی شد که کارگران در کنار نظام ایستاده‌اند:

«مهم‌ترین نشانه‌ی وفاداری جامعه‌ی کارگری به نظام رفتار آنها در این چند دهه بوده؛ در اول انقلاب تلاش‌های گروهک‌ها بود در داخل کشور، گروهک‌ها تلاش می‌کردند هدفشان این بود که کارگران را بکشانند در خیابان، کارگاه‌ها تعطیل بشود و انقلاب زمین‌گیر بشود، بعد به تدریج بحث گروهک‌ها به کنار رفت. عمدتاً بدخواهان خارجی در این قضیه وارد شدند تا امروز هم ادامه دارد تحریکات کردند، اقدام کردند. برای اینکه بتوانند جامعه‌ی کارگری را در مقابل نظام قرار بدهند؛ جامعه‌ی کارگری هوشمندی نشان داد ایستاد. این خیلی مهم است. خیلی سعی کردند جامعه‌ی کارگری را در مقابل نظام قرار بدهند، اما نتوانستند بعد از این هم دارند تلاش می‌کنند. همین الان دارند تلاش می‌کنند.»

لینک مطلب در شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe to get the latest posts to your email.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

پیمایش به بالا