صدارت- سی‌وپنجمین سالگرد کشتارهای جمعی تابستان ۱۳۶۷، اوج فاجعه ملی جنایت‌ها علیه بشریت در دهه ۱۳۶۰ 

علی صدارت– سی‌وپنجمین سالگرد کشتارهای جمعی تابستان ۱۳۶۷، اوج فاجعه ملی جنایت‌ها علیه بشریت در دهه ۱۳۶۰ 

تاریخ تولید و انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ = 31-07-2023 دوشنبه

❊❊❊

مطلب را به شکل صوتی، در👇همین‌جا👇بشنوید:

❊❊❊ گزارش، بررسی و ارزیابی رویدادها ❊❊❊

مطلب را همچنین می‌توانید به شکل صوتی،  در👇همین‌جا👇بشنوید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

پادکست اسپاتیفای

https://open.spotify.com/episode/6xVos6cf3MKUcaaX7XwlqD

فرازهایی از محتوی و مطالب مرتبط:

انتشار فایل صوتی دیدار آیت الله منتظری با مسؤولین درباره اعدامهای ۶۷، و اطلاعیه آقای احمد منتظری

https://alisedarat.com/1395/05/26/3310/ 

https://alisedarat.com/1395/05/26/3310/

باسمه تعالی
از آنجا که “دانستن حق مردم است” پیشتر اسناد مکتوب مربوط به اعدامهای تابستان۱۳۶۷ ارائه گردید.

آیت الله منتظری پس از اطلاع از این اعدامها و در جهت توقف آن، علاوه بر نگارش دو نامه به آیت الله خمینی، در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ دیداری با آقایان نیری (حاکم شرع)، اشراقی (دادستان)، رئیسی (معاون دادستان) و پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) داشتند که شرح آن در پیوست شماره ۱۵۵ کتاب خاطرات آمده است.

اینک فایل صوتی این دیدار با امانتدارى و بدون هیچ ویرایشی برای اولین بار منتشر مى گردد.

صدارت : کشتار جمعی دهه ۱۳۶۰ ایرانیان توسط رژیم ولایت کمتر از یک فاجعه ملی نیست

https://alisedarat.com/1400/06/29/8044/ 

https://alisedarat.com/1400/06/29/8044/

آدرس مطلب در سایت (سایت علی صدارت : رسانه‌های ملیِ همگانی به مثابه شاخه چهارم دولت) را در ذیل آورده‌ایم. در این آدرس، شما می‌توانید به بعضی دیگر رسانه‌ها که هم این مطلب و نیز برخی دیگر از مطالب سایت در آن‌ها منتشر می‌شوند، دسترسی داشته باشید. از این راه شما می‌توانید به عنوان یک «کنش‌گر حقوق بشر» فعال بشوید با عضو شدن، و دنبال کردن، و مشترک شدن، و رای‌دادن، و ابراز نظر، و پسندیدن، و پیاده کردن، و به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و ابتکار برای سایر روش‌های هم‌رسانی، برای احقاق حقِ اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، نقش‌آفرین گردید.

https://alisedarat.com/1402/05/09/11650/

❊❊❊

❊❊❊ گزارش، بررسی و ارزیابی رویدادها ❊❊❊

سکوت تو، انفعال ما، کم کاری من = خود را شریک جرم تجاوزها به حقوق بشر کردن!

میزان سکوت و تحمل امروز من است که میزان خشونت‌های فردا را پیش‌بینی می‌کند!

به هر میزان که تجاوزها به حقوق را امروز تحمل کنم، به همان میزان، فردا ابعاد کیفی و کمّی خشونت‌های رژیم بیشتر خواهد شد!

پیام و دعوت انقلابیون را بشنوم: 

پشت به قدرت (قدرت‌های داخلی و خارجی، قدرت‌های دولتی و غیردولتی، قدرت‌های غربی و شرقی) و روی به ملت (همکاری برای هرچه فراگیرتر کردن جنبش و اتحاد حول محور حقوق)

❊❊❊

قدرت‌ها، برای ادامه سلطه‌سالاری، نیازمند تجاوز به حقوق و اِعمال انواع خشونت‌های سیاسی، و فرهنگی، و اقتصادی، واجتماعی، و احساسی-روانی، و نیز خشونت‌های فیزیکی و انواع جنگ‌ها هستند. جنگ روانی ، مادرِ همه‌ی جنگ‌ها است، ولی تنها جنگی است که در آن ما مردم توانایی و وسایل دفاع پیروزمندامنه از خود را داریم.

هم‌وطنان گرامی ما از ایران خبر داده‌اند که سایت (سایت علی صدارت : رسانه‌های ملیِ همگانی به مثابه شاخه چهارم دولت) فیلتر می‌شود. از مخاطبان گرامی که با انتقادات و پیشنهادات خود ما را بهره‌مند فرموده‌اند، سپاسگزاریم.  از این رو، و به پیشنهاد این عزیزان، مطالب تولید شده را در رسانه‌های مختلف دیگری هم منتشر می‌کنیم. تلاش می‌کنیم با شکستن دیوارهای سانسور، سیر آزاد و مستقل خبرها، و اطلاع‌ها، و نظرها، و اندیشه‌ها، و دانش‌ها، و داده‌ها را، بدون وقفه و به آسانی، در اختیار هم‌وطنان قرار دهیم. از یاری کردن ما در امر همرسانی، از شما سپاس‌گزاریم.

مردمسالاری یک فرهنگ است و هر کدام از همه‌ی ما مردم، باید، باید برای استقرار و استمرار و پیشبرد مردم‌سالاری تلاش کنیم. هر کدام از همه‌ی ما مردم، باید، باید به سهم خود و به نوبه خود، کاری انجام دهیم، هر چقدر هم آن کار در ظاهر به نظر کوچک بیاید.

https://alisedarat.com/1397/08/06/4317/ 

https://alisedarat.com/1397/08/06/4317/

اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، حقی از حقوق بشر است

حقوق‌مدارتر شدن و حقوق‌مدارتر کردن، از پیش‌نیازهای برپایی و پویایی مردمسالاری در هر جامعه‌ای است. 

یک راه آسان برای مشارکت در ساختن سرنوشتی خوب و خوب‌تر در اینجا برای شما فراهم شده است: 

لینک مطلب در رسانه‌ها و شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

اینستاگرام

 https://www.instagram.com/p/CvX5jPPp4iD/

کست‌باکس

https://castbox.fm/channel/علی-صدارت-id3317800?country=us

تلگرام

https://t.me/sedaratMD

واتساپ

در واتساپ با شناسه: 

علی صدارت-نظر، خبر، تحلیل

با آدرس:

https://chat.whatsapp.com/IT11IqMZ44v9L62gPRghhu  

 فیس‌بوک صفحه:

https://www.facebook.com/Sedarat57/posts/pfbid0G3M5c2EVB2Und8QqqYHuUasV2BTGMVUDWqMvNkG6uuhURzp7PQCwtE66aSRh4pFPl

راههای تماس و ارتباط با ما: 

https://linktr.ee/sedarat 

منابع، مراجع، ماخذ، مطالب مرتبط،….

رویدادها و اخبار…

پس از نقض حکم در دیوان عالی کشور؛ صدور مجدد حکم اعدام برای سید محمدجواد وفایی

خبرگزاری هرانا – سید محمدجواد وفایی ثانی، زندانی سیاسی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب مشهد به اعدام محکوم شد. حکم اعدام آقای وفایی ثانی، پیشتر در دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی به شعبه هم عرض ارجاع شده بود

اجرای حکم اعدام دو زندانی همزمان با انتقال یک زندانی دیگر به سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز یکشنبه هشتم مردادماه ۱۴۰۰، حکم اعدام دو زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان های زاهدان و بابل به اجرا در آمد. همچنین یک زندانی در زندان زابل که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، جهت اجرای حکم به یکی از سلول های انفرادی این زندان منتقل شد. از سوی دیگر رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از رهایی یک زندانی از اعدام در این استان خبر داد.

هویت این زندانیان، “بیدالله گرگیج، ۴۳ ساله، فرزند آقا محمد، متاهل و دارای دو فرزند، اهل روستای منزل آب و ساکن زاهدان و همچنین محمد ارباب، ۳۰ ساله، متاهل، دارای یک فرزند دختر و تبعه کشور افغانستان” عنوان شده است.

یک زندانی در زندان قم اعدام شد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز یکشنبه هشتم مرداد، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بود، در زندان قم به اجرا در آمد.

گزارشی از قتل دستکم ده زن و دختر توسط مردان خویشاوند خود در تیرماه سال جاری

خبرگزاری هرانا – در تیرماه سال جاری، دستکم ده زن و دختر در شهرهای مختلف توسط بستگان مرد خود به قتل رسیدند. قتل این افراد عمدتا با انگیزه ناموسی و یا به دلیل اختلافات خانوادگی صورت گرفته است.

نقش دولت در تسلسل قتل‌های ناموسی در ایران/ الهه امانی

ماهنامه خط صلح – فراسوی تیترهای اخبار در سال جاری از جمله: «آمار عجیب از قربانیان قتل‌های ناموسی در سال جاری»، «قتل‌های ناموسی در ایران هم‌چنان قربانی می‌گیرند» و «هر چهار روز یک زن‌کشی» در ایران همواره، هم قتل‌های ناموسی و هم زن‌کشی به صورت گسترده توسط افرادی غیر از خانواده وجود داشته است. در سال‌های اخیر قتل رومینا اشرفی دختر نوجوان ۱۴ ساله‌ی ایرانی اهل تالش که پدرش او را به قتل رساند جامعه‌ی ایرانی داخل و خارج کشور را شدیداً تکان داد و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تعدد قتل‌های ناموسی، قتل عمدی که مبنای جنسی-جنسیتی دارد بیش‌تر زیر ذره‌بین قرار گرفت.

مهاجرت داخلی: از اینجا رانده و از آنجا مانده

سالانه هزاران ایرانی به دلایل مختلف از جمله توسعه‌نیافتگی منطقه، فقر، بیکاری، خشکسالی و به امید یافتن جایی بهتر، شهر و دیارشان را ترک می‌کنند. این گزارش به گوشه‌ای از مشکلات آنها می‌پردازد.

آنچه از اظهار نظرها و آمارهای متناقض مسئولین جمهوری اسلامی برداشت می‌شود، نبود اراده‌ در جهت تغییر الگوی توسعه در مناطق مختلف ایران و همچنین چاره‌ای برای رفع تبعیض‌ها، حل معضل بیکاری، ریشه‌کنی فقر، بدیل‌های دربرابر خشکسالی و جلوگیری از بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی است. 

دلیل وجود ریزگردهای استان‌ ایلام، همجواری آن با تالاب‌های خشک شده‌ای چون «هورالعظیم» در استان خوزستان و همچنین نابودی تالاب‌های بین‌النهرین در کشور عراق است. برخی از کارشناسان حوزه محیط زیست در سال ۱۳۹۳ علت خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم را به حفاری‌های وزارت نفت ایران نسبت دادند.

مهاجرت داخلی شاید به‌طور موقت بخش کوچکی از مشکلات شهروندان ایرانی را حل کند ولی از سویی دیگر منجر به افزایش قابل توجه معضلات دیگری خواهد شد.

نرگس محمدی: به ارادۀ مردم در جنبشزن، زندگی، آزادیافتخار می‌ کنم و به آیندۀ آن امیدوارم

 rfi فارسی: نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار و یکی از سرشناس‌ترین زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی، که بارها از درون سلول‌های زندان اقدام به افشاگری نموده است، در مصاحبه‌ای اختصاصی با رادیو بین‌المللی فرانسه، از داخل زندان اوین در تهران، از اهداف خود برای ادامه مبارزه تا تحقق دموکراسی، آزادی و برابری سخن گفته است. نرگس محمدی از داخل زندان اوین به پرسش‌های دریا کیانپور، از بخش فرانسه در رادیو بین‌المللی فرانسه به صورت «کتبی» پاسخ داده است.

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه اولاف پالمه، در مصاحبه اختصاصی با رادیو بین‌المللی فرانسه، ضمن تأکید بر ادامه مبارزات خود برای دستیابی به اهدافش، به دشواری‌های زندگی در «چهار دیوار سخت و سرد زندان» و «دوری و حسرت دیدار کیانا و علی (فرزندانش) و پدر پیر و بیمارش» اشاره کرده و می‌گوید: «گاه با دیدن یک گنجشک یا پروانه‌ای چرخان در فضای حیاط زندان، یاد لطافت و زیبایی‌های کیانا و با دیدن یک قاصدک یاد علی مهربانم می‌افتم».

کمک ۲۱ میلیون دلار صدام حسین به غلامعلی اویسی قبل از حمله عراق به ایران

سایت انقلاب اسلامی در هجرت: دو گزارش از وزارت امور خارجه امریکا در مورد فعالیت های بعد از انقلاب تیمسار اویسی را به اطلاع خوانندگان می رسانیم. این اسناد به حمایت ها و کمک های دولت امریکا و عراق صدام حسین به اویسی اختصاص دارند. طبق این گزارش های رسمی،

– ارتباط اویسی با دولت امریکا بعد از گروگانگیری آغاز شده است،

– اویسی، امریکائی ها را به تشدید تحریم ها علیه ایران دعوت می کرده است

– امریکایی ها بخوبی می دانستند که اویسی در میان مردم ایران بسیار منفور است و هیچگونه اقبال سیاسی ندارد اما از او بعنوان برای وسیله تخریب استفاده می کردند

– ارتباط و حمایت امریکا از اویسی، عراقی ها را تشویق نموده است تا از او حمایت کنند

– در سندی که تاریخ آن یک ماه قبل از حمله عراق به ایران است، اویسی می گوید که ۲۱ میلیون دلار از صدام گرفته است و در «در صورت پیشرفت» وعده بیشتر هم به او داده اند!

چه کشورهایی هم‌چنان دارای مجازات اعدام هستند؟/ پرستو عزیزی

 

ماهنامه خط صلح – مجازات اعدام یکی از داغ‌ترین و بحث‌برانگیز‌ترین موضوعات روز جهان است. طرفداران اعدام اغلب به این مجازات به چشم یک امر ناخوشایند ولی لازم برای ایمن کردن جامعه از دست افرادی که جنایات بی‌رحمانه مرتکب می‌شوند، نگاه می‌کنند. از سوی دیگر اغلب مخالفان اعدام، اعدام را نوعی قتل می‌دانند و اشاره می‌کنند که اعدام تأثیری در کم‌تر کردن آمار جنایت و قتل ندارد. مخالفان معتقدند هدف وسیله را توجیه نمی‌کند؛ مخصوصاً در شرایطی که افراد زیادی بی‌گناه محکوم می‌شوند. اخلاقی دانستن یا ندانستن اعدام برای هرکس تا حد زیادی به اعتقادات و نگاه سیاسی آن فرد مربوط می‌شود.
به گزارش مرکز اطلاعات مجازات اعدام، بیش از ۷۰ درصد از کشورهای جهان مجازات اعدام را به طور قانونی یا عملی لغو کرده‌اند. تا ژوئیه ۲۰۲۲، جدیدترین کشورهایی که مجازات اعدام را لغو کرده‌اند، قزاقستان و پاپوآ گینه نو هستند. قوانین لغو مجازات اعدام در این کشورها از تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ و ۲۲ ژانویه ۲۰۲۲ به ترتیب اجرا شدند. انتظار می‌رود که مالزی نیز در طول سال ۲۰۲۲ به همین راه بپیوندد. (۱)
فهرست کشور‌هایی که اعدام را لغو یا معلق کرده‌اند در حال رشد است. آمار سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد در آخر سال ۲۰۲۱، ۱۰۸ کشور به طور کل مجازات اعدام را برای تمام جرایم لغو کرده‌اند، ۱۴۴ کشور در قانون یا عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند، ۲۸ کشور با اعدام نکردن هیچ فردی در ۱۰ سال گذشته عملاً اعدام را لغو کردند و ۵۵ کشور هم‌چنان مجازات اعدام را برای جرایم عادی استفاده می‌کنند. (۲)

زیر پوست لایجه حجاب و عفاف: شبیه به قوانین حکومت نظامی در دوران اضطرار است!

«چگونه می‌توان بخش عمده‌ای از اموال مردم را مصادره کرد؟ چگونه می‌توان به خاطر بدحجابی فرزند یک خانواده، کل سرمایه خانواده را سلب کرد؟ بی حجابی بین اقشار جوان جامعه رواج پیدا کرد، بنابراین چرا باید پدر و مادر میانسال خانواده در این شرایط اقتصادی تاوان دهند؟ من معتقدم آسیب این نوع رفتار، بسیار سنگین‌تر از هر جریمه‌ای است.»

متن «لایحه حجاب و عفاف مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی»، روز پنج‌شنبه، پنجم مرداد ۱۴۰۲، منتشر شد. انتشار این متن با توجه به مشخص شدن ابعاد آن در حوزه جریمه‌های نقدی و زندان، واکنش‌های مختلفی را در سطح جامعه برانگیخته است.

این لایحه در ۶۹ ماده تدوین شده و فعلا به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده است بنابراین هنوز به قانون تبدیل نشده است. در این لایحه به سه دستگاه اطلاعاتی شامل وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان اطلاعات فراجا، فرماندهی انتظامی، بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مجوز برخورد میدانی با زنان بی‌حجاب داده شده است.

در بخشی از این لایجه نیز به مجازات‌هایی از جمله حبس و جریمه درجه چهار شامل «حبس بیش از پنج تا ده سال» و «جزای نقدی تا ۳۶ میلیون تومان» اشاره شده است.

در ماده ۵۰ این لایحه تاکید شده است که «هر شخصی در انظار یا اماکن عمومی یا معابر اقدام به برهنگی یا نیمه‌برهنگی نماید یا با پوششی ظاهر شود که عرفا برهنگی محسوب می‌شود»، بلافاصله توسط ضابطان «بازداشت» و به مرجع قضائی تحویل می‌شود.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در توصیف میزان اثربخشی لایحه عفاف و حجاب در جامعه گفت: «به طور کلی برخورد قهری با مسائل اجتماعی معمولا نتیجه عکس خواهد داد. پیش از این هم تجریه‌های زیادی در این زمینه داشتیم و اکنون نیز در خصوص لایحه عفاف و حجاب همین موضوع را می‌بینیم؛ لایحه‌ای که دولت داد بلافاصله مورد حمله قرار گرفت و اعلام شد لایحه‌ای ضعیف است، سپس نمایندگان مجلس به گفته خودشان حدود ۶۰ ماده به این لایحه افزودند و لایحه‌ای را به وجود آوردند که بیش از این که لایحه‌ای بر اساس مدیریت یک امر اجتماعی باشد، شبیه به قوانین حکومت نظامی در دوران اضطرار است. واقعیت این است که در مسائل فرهنگی و اجتماعی به مدیریت نرم نیاز داریم.»

از طرفی می‌بینیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برخلاف قانون برنامه اعلام کرده است که تا پایان تابستان ۴۰۰ نفر عضو جدید به وزارتخانه وی اضافه می‌شود. این در حالی است که بر اساس قانون برنامه به ازای هر سه نفر که بازنشست می‌شوند باید فقط یک نفر استخدام شود؛ بنابراین استخدام بی‌رویه و بدون کارکرد افراد در این حجم و مقیاس خلاف است.»

نوع مجازات‌هایی که در این لایحه برای بی‌حجابی مشخص شده از نوع مجازات‌هایی است که جرائم عمده در جامعه را شامل می‌شود. چگونه می‌توان بخش عمده‌ای از اموال مردم را مصادره کرد؟ چگونه می‌توان به خاطر بدحجابی فرزند یک خانواده، کل سرمایه خانواده را سلب کرد؟ بی‌حجابی بین اقشار جوان جامعه رواج پیدا کرده، بنابراین چرا باید پدر و مادر میانسال خانواده در این شرایط اقتصادی تاوان دهند؟ من معتقدم آسیب این نوع رفتار، بسیار سنگین‌تر از هر جریمه‌ای است.»

وی افزود: «با حکومت نظامی، برخورد سخت و حتی تلاش برای درآمدزایی، به جایی نخواهیم رسید. برخی می‌گویند این احکام برای دولت و مجلس درآمد ایجاد می‌کند. آن هم در شرایطی که دولت و مجلس ظرف دو سال اخیر در قالب مالیات، عوارض و امثالهم از مردم بار‌ها جریمه گرفته اند. انتظاری که از مجلس و دولت می‌رود این است که حجاب را به عنوان یک پدیده اجتماعی تعریف کنند.

تعداد زیادی از سازمان‌ها و نهاد‌هایی که وظیفه داشتند فرهنگ سازی کنند و نکردند، اکنون به گروه‌های فشار تبدیل شده اند و عملا روند قانونگذاری کشور را درگیر نوسان کرده اند. مثال اخیر این نوع رویکرد، شخصی صاحب تریبون است که حتی به نذری خوردن مردم نیز ایراد می‌گیرد و می‌گوید صف‌هایی که مردم برای دریافت نذری می‌بندد باید برای منبر‌های ما شکل بگیرد. این نوع ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که می‌دانیم رونق هر منبر بر اساس میزان توانایی صاحب منبر مشخص می‌شود. نمی‌شود که مردم را با تهدید و فشار، پای منبر‌ها کشاند. به هر حال معتقدم این لایحه ایرادات جدی در بخش قانون اساسی دارد. امیدوارم زمانی که این لایحه در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود، نمایندگان توجه کنند که کمیسیون قضائی مجلس، عملا این لایجه را از حالت اجتماعی آن خارج کرده و قالبی امنیتی به آن بخشیده است.»

متن انگلیسی دو گزارش راجع به کمک ۲۱ میلیون دلار صدام حسین به غلام علی اویسی قبل از حمله عراق به ایران

محقق: اگر رازداران قتل عام سال۱۳۶۷ راز را آشکار می‌کردند، کسی چون رئیسی نامزد ریاست جمهوری و رهبری نمی‌شد.

https://alisedarat.com/1398/03/30/4542/

https://alisedarat.com/1398/03/30/4542/

❊❊❊

لینک مطلب در شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe to get the latest posts to your email.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from رسانه‌های ملیِ همگانی به‌مثابه شاخه‌ چهارم دولت ❊سایت شخصی علی صدارت❊

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

پیمایش به بالا